Het is bijna elk kwartaal raak: de cijfers van Apple zijn nog beter dan
verwacht. De website
Business Insider
berekende dat Apple sinds 2006 de eigen
winstverwachting gemiddeld met 40 procent overtreft.

Of het nu gaat om de omzetcijfers of om de nieuwe iPod of iPhone, Apple speelt
altijd een spelletje met de verwachtingen van respectievelijk beleggers of
consumenten.

Antennagate
Des te vreemder is de onhandige reactie van Apple op het relletje ronde de
nieuwe iPhone 4. De antenne van de nieuwe iPhone 4 is zo geplaatst dat de
ontvangst slecht is als hij op een bepaalde manier wordt vastgepakt. Een
belangrijke Amerikaanse consumentenorganisatie heeft zelfs een negatief
koopadvies gegeven.

De reactie van Apple was nou niet bepaald een schoolvoorbeeld van
crisismanagement. Steve Jobs reageerde een keer persoonlijk, heel goed
natuurlijk, op een klacht van een iPhone-eigenaar. Maar zijn reactie was
nogal badinerend: houd je telefoon anders vast.

Pas na ruim twee weken ging Apple over tot damagecontrol. Er kwam een persconferentie
en Apple bood iPhone 4-bezitters een gratis hoesje aan. Daarmee was de kous
in principe af. Dat Apple daarna zelfs een website
lanceerde om aan te tonen dat telefoons van andere fabrikanten het probleem
ook hebben, was weer minder handig.

Arrogantie
Leedvermaak bij de concurrentie was het gevolg. Microsoft's operationeel
directeur Kevin Turner noemde tijdens een persconferentie halverwege juli de
iPhone 4 "Apple's Vista", daarmee referend aan de geflopte
voorganger van Microsofts besturingssysteem Windows 7.

Helaas voor Turner is de wens de vader van de gedachte. Apple komt er
hoogstwaarschijnljik weer mee weg. Het kan zich een arrogantie veroorloven
die bij andere bedrijven wordt afgestraft.

Het is niet de eerste keer dat Apple worstelt met designfoutjes waarop
vervolgens een pr-blunder volgde zonder dat dit verstrekkende gevolgen had. Webwereld
somde ze deze week nog keer op. Meest in het oog springend was de
zelfontbrandende iPod waarvan de Engelse eigenaar een nieuwe kreeg
aangeboden op voorwaarde dat hij het geval stil zou houden.

De ontploffend iPod is inmiddels vergeten en Apple's
aandelenkoers
is daarna weer als vanouds omhoog gegaan.

Er komt een dag dat Apple echt met een crisis te maken krijgt, maar er is meer
voor nodig dan een haperende antenne.

Lees ook:

Analyse Mees van der Made: De oorlogskas van drie
hongerige techreuzen

Analyse Mees van der Made: Waarom Apple liedjesdienst
Lala koopt

Is het Apple-succes eindig?

Het gelijk van Apple

De iPhone: wie wachtte krijgt gelijk

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl